Branżowy obraz po powodzi

Zalane miasto - zdjęcie ilustracyjne
Zalane miasto - zdjęcie ilustracyjne
Przeczytanie artykułu zajmie Ci 2 minuty

Branżowy obraz po powodzi

Z informacji Izby Gospodarczej Wodociągi Polskie

Jedną z największych bolączek popowodziowych jest kwestia przywrócenia dostaw wody i odprowadzania ścieków. Z tym wyzwaniem mierzą się przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjne z południowo-zachodniej Polski. O tym, że nie jest i nie będzie łatwo, pisze Paweł Sikorski, prezes Izby Gospodarczej Wodociągi Polskie. Wybraliśmy dla Państwa najważniejsze elementy jego artykułu, opublikowanego na stronie organizacji, zrzeszającej pół tysiąca przedsiębiorstw:

 Aktualnie największym problemem jest brak wody, zarówno tej do picia, jak i do sprzątania na terenach popowodziowych. Uszkodzone sieci wodociągowe muszą być naprawione, często wykonane od nowa lub zbudowane rozwiązania tymczasowe. To niezbędne dla zapewnienia zarówno dostawy wody, jak również jej właściwej jakości. Przykładowo w Głuchołazach, chociaż stacja uzdatniania wody nie działa, woda pitna dostarczana jest w beczkowozach przez strażaków i wojsko do zbiorników wody czystej i stamtąd trafia do części z poszkodowanych mieszkańców.

Pamiętajmy też, że poza działaniami natychmiastowymi, jak dostarczanie wody w beczkowozach, wozów dwufunkcyjnych do czyszczenia kanalizacji czy kontenerowych podczyszczalni, przedsiębiorstwa wod.-kan. będą mierzyć się z naprawami długofalowymi, by móc odtworzyć sieć wodociągowo-kanalizacyjną. To są ogromne koszty, które w normalnych sytuacjach rozłożone są na wiele długich lat budowy sieci. A branża przez ostatnie lata była mocno systemowo niedofinansowana i nie ma możliwości sfinansowania napraw i odbudowy wyłącznie ze środków wodociągów. Pomoc będzie potrzebna praktycznie we wszystkich działaniach, w szczególności związanych z odbudową infrastruktury.

Dodatkowo trzeba mieć świadomość, że przy naprawach czy odbudowie urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych są też ograniczenia formalno-prawne, długie procedowanie pozwoleń, zgód, decyzji, co w normalnych warunkach znacznie wydłuża realizację inwestycji czy remontów. Potrzebne są tu szczególne rozwiązania prawne pozwalające na szybką odbudowę infrastruktury niezbędnej do bezpiecznego, normalnego funkcjonowania mieszkańców. W tym temacie IGWP również chce pomóc. 

Musimy wszyscy pamiętać, że infrastruktura wodociągowo-kanalizacyjna jest infrastrukturą krytyczną, która MUSI mieć pierwszeństwo w działaniach pomocowych Państwa. Bez wody nie da się żyć, zapewnić higieny sanitarnej nie mówiąc o sprzątaniu. Przed nami wszystkimi jeszcze dużo pracy i wyzwań.

Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie” uruchomiła specjalny numer powodziowy (+48 726 298 231) dla poszkodowanych przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych oraz firm z branży chcących nieść pomoc. Telefon jest czynny 24 godziny na dobę. Pomoc bowiem może być potrzebna w każdej chwili. IGWP pełni rolę swoistej „giełdy informacji”. Zbieramy zapotrzebowania i publikujemy je w izbowych mediach społecznościowych oraz na stronie internetowej (https://www.igwp.org.pl/). W upowszechnianiu potrzeb pomagają kontakty wśród członków Izby, a także zespoły eksperckie, między innymi zespół ds. informacji branży.

Całość materiału TUTAJ

Co o tym myślisz?

« wstecz | w górę